Marokko deel 4

25 maart 2018 - Er-Rich, Marokko

Hallo medereizigers, het is elke weer een plezier om een verhaal te schrijven en de foto's erbij te zoeken, toch ook elke keer weer een beetjes stres. steeds neem ik me voor om er een klein verhaal van te maken helaas lukt dat nooit, we zien zoveel dat het moeilijk is om er niet over te schrijven. Maar zoals ik altijd zeg, er is een knop en niemand is verplicht dit te lezen.  Maar natuurlijk vinden we het wel fijn als jullie mee blijven reizen en allemaal bedankt voor de leuke reacties,

16-03-2018 - vrijdag - Tafraout

Camperplek waar wel honderden campers kunnen staan. Er lopen ezels, geiten  en schapen rond. Er komt van alles langs voor de verkoop van brood, cocos-makronen, groenten, fruit, vis,  water, veel kinderen die de lege 5 ltr flessen ophalen,  zonnepanelen icl monteren, tapijten, de was ophalen, er rijd een monteur langs die zijn diensten aanbied, er komt ook dagelijks een man met ruitenwissers langs, er wordt gezegd dat hij dan eerst een wisser kapot maakt! Enfin je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel iemand die het  verkoopt of wat aan te bieden heeft. De camperaars staan hier soms wel maanden je betaald 1.50dh nog geen €1,50 per nacht. Als de auto met vis langskomt dan kopen we een kilo tongetjes, Abe eet gezellig mee en dan is het tijd om de fiets te pakken en naar het centrum te gaan. Het begint goed, bij Abe ligt de ketting eraf en als zijn probleem verholpen is blijk ik een lekke voorband te hebben. Als deze geplakt is kunnen we alsnog vertrekken, het centrum ligt op 5 minuten fietsen bij de camperplek vandaan. 3 dagen lang zijn hier de Amandelfeesten en alles wat met Amandelen of Arganbomen  te maken heeft wordt hier gepresenteerd ook kun je er van alles kopen. Amandel-creme, lotion, Arganolie, bergen amandelen liggen er op straat. Maar ook kleding, doeken dus, speelgoed, er worden demonstraties gehouden van allelei handige keuken materialen en nog zoveel meer. Er is een muziek podium er wordt gezongen het hele stadje is in feest.  De vrouwen zijn hier bijna allemaal in het zwart gekleed met een mooi randje. Het is leuk om te zien wat er allemaal gedaan wordt, jongens die met een voetbal op een flesje schieten voor 5 dm, we hebben er geen gezien die het lukte. Of een schiettent, ach dat mag ook geen naam hebben en meer van die leuke simpele spelletjes. Geld gooien op een bord waar cijfers op staan. Gewoon gokspelletje dus. Het is ontzettend druk. Als het donker wordt gaan we terug want waar we staan in het aardedonker en we moeten wel de camper kunnen vinden.

17-03-2018 - zaterdag - Tafrarout

De nachten zijn koud, rond het 0-punt. Overdag gaat het wel als de zon schijnt maar de wind is erg koud. Vandaag doen we niet zoveel lekker een beetje ruimen, en nog maar weer eens het centrum in, terrasje pakken met thee-koffie en cola! Familie en vrienden jullie vallen vast van je stoel maar het is echt waar!!!!!

18-03-2018 - zondag -Tafrarout

Na de koffie nemen we afscheid van Abe en moeten het centrum in om daar de R107 op te rijden, 6 km verderop zijn de Blauwe rotsen, staat aangegeven als Roches Peintres, gewoon de borden volgen. De kunstenaar Jean Véraume heeft in 1986 samen met zijn zoon diverse granietrotsen met 20.000 liter blauwe verf beschilderd. Inmiddels zijn er met graffiti veel stenen bewerkt. Wij denken dat je het of mooi of lelijk vindt, dat laatste geldt voor ons, in een zo’n prachtig landschap vinden wij het ontsierend. Er is een hele kolonie met hippie’s neergestreken  Op de terugweg blijven we nog even staan kijken naar een berg die de hoed van Napoleon moet voorstellen, zo staat er op een bordje. Met wat fantasie halen wij het er wel uit! In Tafrarout gaan we verder de R 105 op ri Agadir. Een slingerende weg tegen de helling aan, diep beneden ons zien we af en toe een gehucht. Rondom Agadir liggen veel parken met bomen het is ontzettend druk met families die hier aan het picknicken zijn. De rondweg (N1)is ook ongelooflijk druk het duurt even voor we op de kustweg naar Taghazoute zijn maar om 17.00 uur zitten we buiten in de zon aan zee met thee. Gereden km’s-214

19-03-2018 - maandag - Taghazoute

Vannacht 14gr en bij het opstaan 20, dat is heerlijk. Geen ezels of geiten maar honden die hier rondlopen. Deze plaats is een van de beste surf bestemmingen en wordt ook wel Surfhoofdstad genoemd,  niet ver van de luchthaven van Agadir de hotels zijn niet te duur en de temperatuur is in de winter gemiddeld 20 gr. 90 % van de toeristen komen voor het surfen hier. Een appartement koop je hier al voor € 25.000.00. Investeren?????  10.00 uur vertrekken we en kopen onderweg in Aourir (bananenstad) kleine zoete banaantjes, het stikt er van de kraampjes. Vanaf hier rijden we naar Tagharat Ankrim  genoemd naar de rivier Ankrim die door de vallei stroomt. Bij toeristen beter bekend onder de naam Paradise Valley.  Over de P1001, een mooie tocht en als we er aankomen dan is het hartstikke druk. We zetten de camper neer en lopen het pad op. In het begin zie je een diepe kloof vol met dadelpalmen hier slingert zich een rivier doorheen. Wij gaan niet verder want dat is nog eens 2 1/2 uur lopen. Onderweg wijken we af naar P 1004 en gaan ri de N8 en slaan af op de  P1708 een weg door de Sousvallei, naar Taroudant. Ongelooflijk hoeveel vrachtauto’s, pic-up’s  en busjes  we hoog beladen zien rijden. Het is van oudsher een handelsroute dus zo vreemd is het eigenlijk niet. Wij staan net buiten de Verdedigingsmuur op een camperplek. Deze muur is nog helemaal intact en heeft 5 poorten. Door 1 van de poorten lopen we binnen en komen in een brede straat met kleine winkeltjes die van alles verkopen, van sieraden t/m kleding aanmeten,  en ‘garage’s’  piepklein met een gat in de grond en ontzettend smerig overal olie, een smederij, we zien grote stukken vlees hangen, karretjes met groenten en fruit, kruiden en noten, gesluierde vrouwen en kinderen die ons een handje geven, de mannen die op terrasjes zitten, we lopen de souk binnen het is overdekt en donker, we gaan niet alle nauwe steegjes in want je kunt zomaar verdwalen. Het is zeer levendig en druk met auto’s, paard en wagentjes waar je als toerist in kunt gaan zitten, fietsers, brommers en lopende mensen, onvoorstelbaar dat er geen ongelukken gebeuren, de sfeer is prettig we worden niet één keer lastig gevallen.

Gereden km’s-149

20-03-2018 - Taghazoute.

Bewolkt en 19gr, mooie plek is dit voor 40dh, toilet en douches aanwezig. We gooien de tank vol en rijden de N10 op, dit is een route nationale en gaat vanaf Agadir via Ouarzazate naar Bouarfa en is 920km lang een drukke weg waar je 100 mag en door de kleine dorpjes 80, veel te hard er lopen ezels met karretjes zo vol geladen, fietsers, brommers, wandelaars, kinderen, en schapen. Het is een wonder dat er niets gebeurd. Het is een vallei vol met citrusvruchten en kruiden. Na een km of 55 gaan we de 203 op het is 165km naar Marrakech en de weg begint bar slecht maar er wordt aan gewerkt. Dwars door de hoge Atlas gaan we tot een hoogte van 2100 meter het is een waanzinnige route vol kleur de bergen veranderen voortdurend, van 1 naar 2 baan-weg dan weer heel smal de wegbedekking brokkelt aan de randen steeds meer af, overhangende rotsen over de weg, gehuchten waar de tijd stil is blijven staan, soms ook best wel gevaarlijk, je moet ook wat geluk hebben dat je net geen tegenligger tegenkomt in een bocht.  De bergpas Tizi -N’Test is bekend bij alle reisorganisaties en ook bij veel camperaars.

18.30 uur zijn we in Marrakech op het parkeerterrein achter de Koutoubia moskee. Deze is rond 1162 gebouwd de stad had toen 200.000 inwoners en was daarmee een van de grootste steden ter wereld. Hij steekt 77 meter boven de stad uit voor ons makkelijk want zo kunnen we de camperplek altijd weer terug vinden. De oude resten van de fundering en de ingang van de voormalige Koutoubia Moskee zien we als we erlangs lopen. Doordat de ingang niet richting Mekka wees moest er een nieuwe moskee gebouwd worden. We eten iets in de camper en dan lopen we goed ingepakt want het is koud, Marrakech ligt tenslotte op een hoogte van 540 meter, het Djemaa el Fna-plein op, hier vonden in vroeger tijden executies plaats, de naam betekend, plein des doods, aan de trommels te horen weten we waar we moeten zijn. Een drukte  van straat artiesten en eetkraampjes. Het lijkt op een open luchttheater. We worden de hele tijd aangehouden om te komen eten, telefoons te kopen, Henna-tatoo’s op handen of armen te laten plaatsen, maar het heeft wel iets dit is wel Marrakech he! Op de eerste etage van een restaurant drinken we muntthee en hebben een geweldig uitzicht over het plein. Er zit een klein jongetje op zijn krukje achter een blad met koekjes, is voor de verkoop, het kind zingt uit volle borst maakt bewegingen met armen, handen en benen, het is behoorlijk koud misschien houdt hij zich zo warm? Iedereen loopt langs maar niemand koopt iets bij het ventje. Vanaf waar wij zitten kunnen we het schouwspel goed volgen.

Gereden km’s-45.

21-03-2018 - Marrakech

Marrakech heeft 1.170.000 (2015) inwoners en is één van de koningssteden samen met Fes, Meknes en Rabat.  Doordat de grote hotels, kantoren en andere bouwwerken buiten de stadsmuren gebouwd moesten worden is het mooie oude stadscentrum goed bewaard gebleven. De medina staat op de lijst met werelderfgoed van UNESCO. Natuurlijk gaan we het oude centrum weer in om het overdag te beleven. We kunnen ons laten vereeuwigen  met een aapje of een slang, ze proberen op alle mogelijke manieren geld te verdienen, kunstgebitten, nepslangen,  sjaals, omslagdoeken, foto foto roepen ze maar maak je er 1 dan willen ze geld zien. We dwalen door de souk’s, waar echt alles verhandeld wordt, en worden bijna omver gereden door brommers, fietsers en ezeltjes, lopen naar het paleis, stikdruk, rijen wachtenden, en komen altijd weer terug op het grote plein. We gaan in de middag weg en doen inkopen in Marjane. Hiervandaan is het 7 km naar camping ‘Le Relais de Marrakech’. We volgen de navi en storten ons weer in het chaotische verkeer, we zien een politieagent iemand een bekeuring geven en vragen ons af, waarvoor dan! Er is niemand die zich aan de regels houdt, staan we voor een stoplicht dan loopt en crost iedereen gewoon door. Er komt een man op zijn brommer langszij Pieter als we voor een stoplicht staan te wachten, hij zegt dat we de verkeerde kant op gaan en gaat ons voor we keren en komen in wijken waar we anders nooit zouden komen en zo rijden we na een half uur weer langs de Marjane. We bedanken de man en zeggen dat we het verder wel zelf zullen vinden. Enfin onze navi zet ons midden in het centrum af waar natuurlijk geen camping is. Campercontact heeft ons nog bijna nergens goed gebracht, Here we go, doet het de meeste tijd prima maar laat ons nu ook in de steek maar gelukkig hebben we er nog 1 ‘Maps-me’ en die brengt ons heel nauwkeurig op de plaats van bestemming, we zijn 45 km en 2 uur verder.  Maar we staan dan ook op de meest luxe camping tot nu toe, een mooi zwembad met jacuzzi, restaurant, nette douche’s en toiletten, net buiten het centrum van Marrakech.

22-03-2018 - Donderdag - Marrakech

Vanuit de camping volgen we de P31 - R9 naar Ouarzazate het is nog niet echt warm maar de zon schijnt.  We rijden door de groene vruchtbare Haouzvlakte, langs dennen, steeneiken, notenbomen en bremstruiken de hoge Atlas in het wordt geleidelijk aan steeds kaler en ruiger, de ene bocht volgt na de andere we stijgen naar, de bijna 2300 meter hoge Tizi-nTichka pas. Dan zien we grillig gevormde rotsen in het rode dal van Taddert , er zijn talloze stalletjes met mineraalstenen, fossielen en edelstenen te koop. Het smeltwater wat in watervalletjes naar beneden stroomt (maar vaker bevroren is) komt in de  riviertjes terecht waar we vrouwen de was zien doen. Het is een niet echt geweldige weg vol kuilen maar ook hier wordt op verschillen plaatsen aan gewerkt. Een heel stuk is al af dus konden we even wat vrachtauto’s inhalen want het is wel file rijden over deze bergpas. Maar ook weer overweldigend, mooi. Had ik het eerder nog over de bochten dat je niemand tegen moet komen op deze smalle 2 baan-wegen, nou nu hebben we de schik goed te pakken, in een onoverzichtelijke bocht haalt een beroepschauffeur van een tourbus een busje in en wij komen net de bocht door, het is dat er een beetje ruimte was aan beide kanten en het busje ook uitweek anders was het afgelopen geweest met het reizen! Als we Ouarzazate in rijden zien we de filmstudio’s waar spektakelfilms werden opgenomen, zoals  Sodom en  Gomorra van Orson Welles, Lawrence of Arabia, Gladiator om er een paar te noemen. Ouarzazate werd vanwege de strategische ligging in 1928 gesticht door de Fransen het werd de stad voor het Franse vreemdelingen-legioen. Zo konden zij de opstandige Amazigh (Berber) volken in de gaten houden. De stad ligt op 1160 mtr  hoogte en is de poort naar de woestijn. Hier komt de Dades en de Draa-vallei samen. De Fransen verlieten de stad als gevolg van de onafhankelijkheid. Een camperplek vinden we bij het Stuwmeer Barrage el Mansour Eddahbi, dit stuwmeer is meer dan 40 jaar oud en is om electra op te wekken verteld een jonge man die ons even gezelschap komt houden. Uiteraard worden we uitgenodigd om Couscous te komen eten maar we bedanken hem vriendelijk.

Gereden km’s-299.

23-03-2018 - Vrijdag - Ouarzazate

In het schilderachtige plaatsje Aït Benhaddou liggen er zo’n 7 kasbah’s tegen de rotsen aan geplakt, je kunt het bereiken door over een brug te wandelen of door de rivier, waar op dit moment niet veel water in staat, te waden. Een kasbah is een ommuurde nederzetting die gebouwd was om vijandige volken en ongewenst bezoek tegen te houden. Je hebt grote en kleine kasbah’s, tegenwoordig zijn veel kasbah’s in gebruik als luxe hotel.  Een wirwar van kleine steegjes met kleurrijke kleden en andere souvenirs kun je hier vinden. Als je boven bent is het uitzicht fantastisch hier kun je goed over het landschap kijken waar de spektakelfilms werden opgenomen.

We gaan vanaf hier weer een stuk de N10 volgen naar Boumalne du Dades. Het is een steen en berglandschap. Onderweg komen we door El-Kelas-des-Mgouna dit is het centrum van de rozenteelt, we zien hier talloze winkeltjes die, rozenolie, water, zeep, shampoo, parfum, enz aanbieden. Er is een zeer onoverzichtelijke rommelmarkt waar we spullen zien die we in Nederland allang vergeten zijn, maar geen antiek is.

Vlak voor de Dadesvallei, in Bourmalne du Dades, vinden we een camping bij  hotel  Riad Bleu Soleil.

Gereden km’s-213.

Zo dit is het weer, en tot de volgende keer J/P

1. Ellen:
    25 maart 2018
    Het was weer een hele belevenis, blij dat ik het mee kon maken. Op naar het volgende verslag!
  2. Abe:
    25 maart 2018
    Het is weer uitstekend verwoord en soepel te lezen.... Ben op vele plaatsen geweest en beleef het weer opnieuw....! Dank je wel.... !
  3. Josephine:
    25 maart 2018
    geweldig om te lezen en zo mee. te. reizen.....jullie doen en durven het toch maar.
    bedankt voor de mooie reisverhalen
    geniet er samen van
  4. Jackie:
    25 maart 2018
    Spannend weer, gelukkig is het goed afgelopen! Vooral doorgaan met die heerlijke lange verhalen, zo goed alles beschreven; alsof ik zelf ter plekke ben! Veilige reis verder, dikke kus💋
  5. Marjolijn:
    Dankjewel!
    Lees je verhaal in de trein
    Net door de Oostvaardersplassen , nu 10x Almere 😖😖😖
    Liever in Marokko, ik wilde alles wat je beschrijft weer zien.....
    Dank voor de memories 😘
  6. Henny van der Velden:
    25 maart 2018
    Jeanne en Pieter, wat hebben we weer genoten van jullie verhaal. Het lijkt wel of we mee reizen zo goed en duidelijk. Hopelijk maken we deze reis in de toekomst ook een keer. 🤗
  7. Joop:
    25 maart 2018
    Mooie foto's en een leuk verhaal weer. Zo'n beetje laatste restje Marokko denk ik? Goede reis verder. Mazzel.
  8. Mieke Vissers:
    25 maart 2018
    Heerlijk weer genoten van jullie belevenissen en super mooie fotos
  9. Will:
    26 maart 2018
    Vol bewondering jullie prachtige verslag gelezen, reis veilig verder
  10. Dick en Sien:
    26 maart 2018
    Weer met belangstelling jullie verhaal gelezen en prachtige foto's bekeken.
    Bijzonder mooi. Prettige en veilige reis verder.
  11. Lpc Willemen:
    27 maart 2018
    Jullie maken voor ons weer vele herineringen los met deze weer mooie verhalen en foto,s
    Groetjes Betsie en Lammie.
  12. Nel:
    1 april 2018
    Beetje late reactie,moet er aan toe komen om je mooie en spannende verhalen te lezen.goede en veilige reis terug!