Spanje, Frankrijk op naar Huis!

7 juni 2023 - Cuijk, Nederland

29 mei: Chaves. bewolkt 15 gr

Na 10 minuten rijden we Spanje binnen en kunnen de klokken weer 1 uur vooruit. In Burgos op een camperplek overnachten we. Het is net droog dus besluiten we naar het cafe te lopen.

ff bestellengoed gesprek.blijft lekker toch

De tapa’s en drankjes zijn net naar binnen gewerkt of het begint weer te regenen en met vreselijke harde donderslagen vallen we in slaap.

30 mei:Burgos.

Gelukkig droog en zonnig als we wakker worden. We besluiten naar de Kathedraal te lopen is ongeveer 3 kwartier bij onze camperplek vandaan. Het is makkelijk te vinden en we betalen 18 euro, 2 euro voordeel omdat we pensionada’s zijn.

Kathedraal Burgos
De Santa Maria-kathedraal is immens groot met 19 rijkversierde kapellen heel indrukwekkend en staat als enige kathedraal van Spanje op de werelderfgoedlijst. Het is zowel schitterend van buiten als van binnen. De bouw begon in de 13e eeuw en was in de 16e eeuw klaar. We lopen door de vele bijgebouwen, een kloostergalerij en de binnentuin.

.El Cid schilderijTombe El CidEl Cid

De Spaanse nationale held en vrijheidsstrijder El Cid de bekendste zoon van Burgos en zijn echtgenote Doña Jimena liggen hier in een tombe net als de stichters van de kapel en heel veel heiligen! Wat een pracht en praal en het herbergt een hele collectie kunstwerken waaronder wandtapijten, koorgestoelte, beelden en altaarstukken. Het is een belangrijke halte op de Jacobsroute we zien er velen lopen.

We rijden door een geweldig mooi gebied naar Frankrijk, zo kleurijk over de hoogvlakte met beeldschone vergezichten en de Rioja wijnvelden. Als we in een klein gehucht een lunch gebruiken komt er een Frans vrouwtje naast ons zitten ze loopt de jakobsroute en is kapot! Zweten, de  knieën en enkels ingetapet en ze moet nog zoveel kilometers maken!

een pelgrimdie kant op Jacobsroute

We hebben er inmiddels honderden zien lopen maar echt veel blije gezichten zagen we niet. Over de Pyraneeën rijden we Frankrijk binnen door Saint Jean Pied de Port, eigenlijk wat we altijd doen als we via die kant Spanje uit komen. Onderweg verblijven we in leuke kleine dorpjes en kijken er wat rond.

Frans straatjeDruyes oud?

We komen door prachtige steden zoals Periquex en Limoge!

Zaterdag 3 juni zetten we de camper bij het kasteel van Druyes-las-Belles-Fontaunes op de top van het dorp. Dit Château werd in de 12e eeuw gebouwd door de graven van Nevers en bleef tot de 18e eeuw in hun bezit. Het is tegenwoordig beschermd als Historisch Monument en wordt als mooiste beschouwd in het district Auxerre.

Kasteel DruyesKasteel hoog op de heuvel DruyesPoort Druyes
Door Frankrijk rijden over de Nationale is wonderbaarlijk mooi maar je moet er je tijd voor nemen. Je kunt vaak niet echt vlot doorrijden, je komt obstakels tegen,  bv de rotondes, in veel dorpjes mag je niet harder dan 30km, het schiet dus niet echt op.

Als we 250 km’s halen per dag is dat al veel!

uitgeput na lange reiswaar zijn de vissen

Maar een heerlijk camperland. Overal zijn camperplekken meestal met voorzieningen en het heeft veel te bieden op het gebied van de verschillende landschappen, rivieren, mooie historisch dorpjes, kastelen en nog veel meer.

Al die europesche vlaagenonderweg

In Luxemburg tanken we en dan wordt het tijd om naar huis te gaan.

De reis zit erop de km stand is 380600 dat betekend dat we 3450 km’s hebben gereden.

Lieve volgers wederom zijn we blij dat jullie met ons zijn meegegaan en jullie worden bedankt voor de reacties die waren ook super leuk.

Blijf gezond, lieve groetjes J/P

de reis is gedaan

1. Marianne de Jong:
    7 juni 2023
    Jullie hebben weer een prachtige reis gemaakt. En weer heel veel gezien. En nu welkom thuis in Holland weer. ❤️💋👍😀
  2. Elly Smulders:
    We hebben weer genoten van je reisverhalen! Ik herken je opmerkingen over de Route Nationale. Het schiet inderdaad niet op, maar je ziet wel het echte Frankrijk.
    Nu lekker bijkomen van de reis en je kunt van het mooie weer in Nederland genieten.
    Groetjes, Ton en Elly
    7 juni 2023
    Heerlijk slapen in je eigen bed 🙂
  4. Henny van der Velden:
    Jeanne en Pieter,wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt.
    Nu komt in Nederland het mooie weer aan, dus weer lekker thuis genieten. ☀️😉
    7 juni 2023
    Bedankt Jeanne en Pieter voor weer een mooi en leerzaam verslag, op naar het volgende avontuur.
    Lieve groetjes uit Altea
  6. Bart:
    7 juni 2023
    En jullie bedankt om ons weer mee te nemen op jullie trip; we beschouwen het altijd een beetje als "voorpret" op wat nog op onze wenslijst staat :-)
    Lieve mensen, ik heb genoten van jullie geweldige reis, heerlijk om op deze manier mee te reizen, welkom thuis en geniet van het mooie weer, lieve groetjes ❤️🌹💐☀️🥰🍾🥂
    8 juni 2023
    Alles nog een keer gelezen. Zo veel km's in de camper, zowel mooi als vochtig weer en niet te vergeten de hoeveelheid water soms. Genoeg om over te praten. Een veilige reis achter de rug, beiden gezond gebleven dus wederom hartelijk welkom thuis en tot gauw.
    9 juni 2023
    Lieverds, de reis zit er op. Welkom thuis!
    Het was weer een feest om mee te reizen.
    Hoop jullie weer snel te zien.
  10. Ad:
    10 juni 2023
    Mooie trip, complimenten voor de foto's en het verhaal.
    11 juni 2023
    Mooie foto’s en weer een leuk verhaal erbij.
  12. Nel:
    31 juli 2023
    Nu pas jullie mooie reisverslag gelezen,het was weer geweldig om jullie belevenissen mee te maken.
    Wat kun jij het boeiend schrijven.